Ruimte voor cactus

indiaas autootje

Het achterraam kan over het dak van de auto geschoven worden, waardoor de auto de functie krijgt van een kleine pick-up truck. (Illustratie: Indigo Studio Delft)

Gezond, natuurlijk, sociaal, veilig, verantwoordelijk. Het zijn niet de eerste termen die in in je opkomen als je denkt aan het chaotische verkeer in Indiase steden. Maar daar gaat verandering in komen, als het aan de IO-masterstudenten van Indigo Studio Delft ligt tenminste. Zij ontwierpen een auto die als ‘een respectvol en gerespecteerd leider’ een voorbeeldfunctie moet gaan vervullen op de Indiase wegen.

SAAR SLEGERS

Dit artikel verscheen in de TU Delta, jaargang 40, nummer 15

Het project van de IO-studenten maakt deel uit van de Vehicle Design Summit, een initiatief van studenten van het Massachusetts Institute of Technology in Boston om met dertig studententeams uit de hele wereld een duurzame auto te maken voor de Indiase markt. Indigo Studio Delft is hierbij verantwoordelijk voor het ontwerp van het interieur en het exterieur van het voertuig.

Het doel van de Delftse studenten was om een compacte auto te ontwerpen die een natuurlijke en gezonde uitstraling had en paste in de sociale en culturele context van de Indiase samenleving.

Op basis van interviews en gebruikersonderzoeken kwam het team onder meer tot de conclusie dat autorijden voor de Indiërs een hoogst sociale activiteit is. De passagiers moeten makkelijk met elkaar en met de andere weggebruikers kunnen communiceren. In hun ontwerp hebben de masterstudenten er daarom voor gekozen om niet te werken met kuipstoelen, maar met lange banken waarop makkelijk drie mensen naast elkaar kunnen zitten, ook voorin. Het stuur kan naar het midden van het dashboard worden geschoven zodat de bestuurder knus tussen de passagiers in kan zitten. De zijkanten van de wagen zijn vrijwel geheel van glas. Dat bevordert de communicatie met de buitenwereld.

Volgens het studententeam zijn Indiërs hoogst inventief bij het volstouwen van hun auto. Ook aan deze inventiviteit wilden zij in hun ontwerp ruimte bieden. Het achterraam kan over het dak van de auto geschoven worden, waardoor de auto de functie krijgt van een kleine pick-up truck. Met gemak kunnen gebruikers er een flinke cactus, een kratje bier en enkele dozen en boodschappentassen in kwijt.

Maar is deze wagen niet te futuristisch voor de gemiddelde Indiase gebruiker? Chris van Essen, één van de ontwerpers, verwacht van niet. “Want”, zegt hij: “Indiërs houden van technische hoogstandjes.” Ook de alternatieve manier waarop het voertuig bestuurd moet worden . de bediening is geheel manueel . ziet hij niet als een belemmering. “In India koop je een rijbewijs, het rijden zelf leer je al doende. Of mensen nou leren rijden in onze auto of in een meer traditioneel model, maakt niet eigenlijk niet uit.”

Het duurt nog zo’n twee jaar voordat het voertuig daadwerkelijk op de Indiase markt wordt geïntroduceerd. Deze zomer wordt in Turijn het eerste prototype gebouwd.